Świadomość środowiska na całym świecie wzrosła wraz z koniecznością wprowadzenia lepszych przepisów, które pozwolą, aby odzysk samochodowy stał się bezpiecznym zajęciem dla środowiska. Pod nadzorem organów ścigania producenci samochodów powinni dbać o swoje produkty od kołyski po grób. Producenci samochodów podlegają wielkiej międzynarodowej presji i nalegają, aby wszystkie zdemontowane części samochodowe, wraki i tusze nie składały się już na składowiskach odpadów metalowych, ale były ponownie wykorzystywane lub poddawane recyklingowi.
Czy to tylko metal gromadzący się na placach ratowniczych, który spowodował, że motoryzacyjny pojazd ratunkowy znalazł się w świetle reflektorów? Tylko częściowo; ponieważ istnieje ryzyko zanieczyszczenia chemicznego i porażenia przez wszystkie płyny samochodowe, które zanieczyszczają glebę, w przypadku jakiegokolwiek wycieku. Właściciele firm zajmujący się demontażem samochodów powinni przestrzegać ogólnych zasad bezpieczeństwa środowiskowego podczas rozdrabniania samochodów na części.
Najlepszym sposobem na zminimalizowanie wycieków podczas operacji odzyskiwania pojazdów jest opróżnienie płynów przed demontażem i odłożenie tych płynów do bezpiecznych zbiorników lub pojemników. Płyny należy natychmiast usunąć ze wszystkich składników pojazdu. Jeśli nie było to możliwe, sprawdź, czy nie ma wycieków, a jeśli je znajdziesz, odizoluj je i zmniejsz ryzyko zanieczyszczenia.
Płyny powstałe w wyniku demontażu pojazdów samochodowych należy przechowywać w bezpiecznych pojemnikach lub zbiornikach. Powinny być one regularnie oznakowane i kontrolowane w celu uniknięcia zmian lub wycieków. W przypadku zdeponowania ich poza składem złomu, muszą być wyposażone w podwójny system ochrony przed środowiskiem zewnętrznym.
Jedną wielką zaletą odzyskania części samochodowych jest to, że umożliwia obniżenie ceny produkcji na komponent w dużych firmach samochodowych, które mogą zainwestować w recykling lub regenerację przedmiotów do ponownego użycia. Niektórzy producenci samochodów mówią również o zwiększeniu liczby punktów recyklingu, w których odzysk motoryzacyjny może stać się punktem wyjścia dla alternatywnych materiałów budowlanych.
Pytanie, które wywołało ożywioną debatę, brzmi: „Na czyj koszt?” Kto płaci za odzysk samochodowy, który służy do demontażu, ponownego użycia, recyklingu? Odpowiedź na to może być odpowiedzią na całą masę problemów środowiskowych, które wynikają z nieostrożnego ratownictwa samochodowego na złomowiskach.
Zarządzanie składowiskami samochodów znacznie zmniejszyłoby ilość złomu wypełniającego ziemię. Istnieją tysiące niezależnych właścicieli złomów samochodowych, którzy potrzebują wydajnego systemu recyklingu, ponieważ widzą, że stos rośnie na ich nieruchomości, ponieważ nie wszystkie z nich można sprzedać lub ponownie wykorzystać bez regeneracji.