zasada działania turbosprężarki

Jak działa turbosprężarka?

Jak widać na powyższym schemacie turbosprężarka składa się z dwóch głównych części (zimnej-koło kompresji i gorącej-wirnik turbiny). Wirnik turbosprężarki (strona gorąca) napędzany jest gazami wylotowymi (spalinami). Natomiast koło kompresji (strona zimna) znajduje się na tym samym wale, więc również zostaje wprawione w ruch sprężając powietrze do kolektora dolotowego silnika. Mimo, iż silnik zasysa powietrze o takiej samej objętości co cylindra, wyższe ciśnienie sprawia, że do komory dostaje się jego większa masa co daje większą ilości paliwa do spalenia. Sprężone powietrze nagrzewane jest do temperatury nawet 180°C, dlatego przed dostaniem się do komory przechodzi przez intercooler, który schładza powietrze zwiększając jego gęstość, a to przekłada się na wzrost mocy silnika bez zwiększania prędkości obrotowej, czy pojemności skokowej. Chłodzenie powietrza oprócz korzystnego wpływu na moc ma także pozytywny efekt na emisję spalin i zużycie paliwa. Dzięki niższej temperaturze wlotu powietrza osiągana jest niższa temperatura zapłonu, a co za tym idzie wyraźne zmniejszenie emisji NOx.

Podsumowując w doładowaniu turbosprężarkowym energia wylotu spalin, która standardowo nie była wykorzystywana, napędza turbinę (wirnik). Wprawiona w ruch sprężarka (koło kompresji) zasysa powietrze z otoczenia, spręża je i kieruje do silnika. Turbosprężarki połączone są z silnikiem więzią gazową.