rodzaje doładowań

TYPY DOŁADOWAŃ.

SINGLE TURBO – jedna turbosprężarka.

Najczęściej spotykane rozwiązanie polegające na doładowaniu silnika wykorzystując jedną turbosprężarkę.

single turbo

BI-TURBO – doładowanie równoległe.

Oparte na pracy dwóch niezależnych turbosprężarek pracujących równolegle. Rozwiązanie takie znajdziemy w silnikach w układzie V i jednostkach rzędowych z parzystą liczbą cylindrów. Każda z turbosprężarek odpowiada za swoją część cylindrów. W układach V pierwsza turbosprężarka obsługuje cylindry z jednej części bloku, natomiast druga, z drugiej strony silnika. Celem stosowania doładowania typu bi-turbo jest zmniejszenie bezwładności jednej dużej turbosprężarki, która byłaby potrzeba do zaopatrywania w powietrze wszystkich cylindrów dużego silnika. Przy dwóch mniejszych turbosprężarkach, pracujących równolegle w ten sam sposób, czas reakcji silnika na dodanie gazu jest krótszy co daje częściową eliminację turbo-dziury.

bi-turbo

TWINTURBO /TWIN-TURBO – doładowanie sekwencyjne.

Układ dwóch różnych turbosprężarek „małej” i „dużej”. Mniejsza odpowiada za doładowanie w niskich zakresach prędkości obrotowych silnika, gdzie ciśnienie spalin jest niewielkie. Przy pełnym obciążeniu poprzez odpowiednie zawory spaliny napędzają obie turbiny, które pracują równolegle. Mniejsza turbosprężarka działa efektywnie od ok. 1500–1800 obr./min do ok. 2500–3000 obr./min., gdzie do pracy zaczyna się włączać duża turbosprężarka. Przy załączeniu większej turbiny mała pracuje w pełnym zakresie obrotów wspomagając większą lub wyłącza się przy określonej wartości obrotów, a rolę jedynej przejmuje duża. Twinturbo jest stosowane w silnikach zarówno w małych pojemnościach, jaki i w dużych jednostkach wielocylindrowych. Twinturbo w przeciwieństwie do bi-turbo nie wymaga parzystej liczby cylindrów.

TRI-TURBO

BMW jako pierwsze zastosowało doładowanie typu tri-turbo (3 turbosprężarek – 2 mniejsze, 1 większa). Podczas jazdy z niską prędkością obrotową, aktywna jest tylko jedna mała turbosprężarka. Przy około 1500 obr./min. zaczyna pracować druga większa, a po przekroczeniu 2500 obr./min. dołącza do nich trzecia, która jest wielkości podobnej do pierwszej turbiny. Dzięki takiej konfiguracji, trzy litrowa jednostka diesel’a fabrycznie generuje moc 380 KM i aż 740 Nm.

tri-turbo