rodzaje turbosprężarek

Rodzaje turbosprężarek.

1. Turbosprężarka „Free float” (swobodny przepływ)

Charakteryzuje ją brak zaworu sterującego w skutek czego cała ilość spalin opuszczająca silnik trafia bezpośrednio na koło turbosprężarki. Ciśnienie doładowania jest zależne do wielkości kół turbosprężarek (koła kompresji od strony zimnej i koła wirnika od strony gorącej). Tego rodzaju turbosprężarki najczęściej stosowane są w pojazdach ciężarowych oraz w maszynach budowlanych i rolniczych.

turbosprężarka free float

2. Turbosprężarka z zaworem upustu spalin „Wastegate”

Turbina z zaworem upustu spalin posiada rozwiązanie służące do regulacji doładowania. Rozwiązanie to składa się z pneumatycznego aktuatora, który połączony jest z klapą upustową zamontowaną w korpusie turbosprężarki. Dzięki zastosowaniu zaworu turbo może automatycznie ograniczać maksymalne doładowanie. Korzyści z takiego rozwiązania to wydłużona żywotność, szybciej powstające doładowanie oraz możliwość jego ustawiania.

turbosprężarka wastegate

3. Turbosprężarka VNT/VTG (ze zmienną geometrią)

Najczęściej spotykane rozwiązanie w silnikach diesla samochodów osobowych. Zastosowanie systemu zmiennej geometrii, który znajduje się w korpusie turbiny, daje możliwość lepszego wykorzystania przepływu spalin w całym zakresie prędkości obrotowych silnika. Pozwala zwiększyć efektowność silnika nawet gdy ten pracuje jeszcze przy relatywnie niskich obrotach (rzędu 1500-1600 obr./min). Poprawie ulega przede wszystkim przebieg krzywej momentu obrotowego, a tym samym przyspieszenie auta. Za sterowanie zmiennej geometrii odpowiadają:
-zawór pneumatyczny (występujący w starszych konstrukcjach silników),
-zawór pneumatyczny z czujnikiem kopiowana pozycji (zastosowanie czujnika pozycji zmiennej geometrii ma na celu bardziej precyzyjne sterowanie mechanizmem),
-elektroniczny zawór (coraz częściej stosowane przez producentów rozwiązanie, które pozwala wyeliminować efekt „turbo-dziury” i poprawić osiągi jednostek napędowych przy zachowaniu coraz ostrzejszych norm ekologicznych).

turbosprężarki ze zmienną geometrią